World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Thai Public Broadcasting Service

Thai Public Broadcasting Service
Launched 1 July 1996 (as ITV)
8 March 2007 (as TITV)
15 January 2008 (as TPBS)
Closed 7 March 2007 (as ITV)
15 January 2008 (as TITV)
Owned by Thai Government
Picture format 576i (SDTV);
1080i (HDTV)
Slogan ไทยพีบีเอส ทีวีที่คุณวางใจ (Thai PBS, TV that you trust.)
Country Thailand
Broadcast area Nationwide and Worldwide
Headquarters Lak Si, Bangkok, Thailand
Formerly called ITV (1.7.1996 to 7.3.2007)
TITV (8.3.2007 to 14.1.2008)
TPBS (until 31.1.2008)
TV Thai (until 2011)
Sister channel(s) NBT
Modernine TV
Thai Radio Stations
Website www.ThaiPBS.or.th
Availability
Terrestrial
Analogue Channel 29: UHF (Bangkok)
Digital Channel 3 (HD) on UHF Channel 44 (TPBS-MUX4) in Bangkok
Satellite
Thaicom 5 4017 V 1800
3990 V 12000 (HD)
TrueVisions Channel 13
Cable
TrueVisions Channel 13
Streaming media
ThaiPBS Watch live
STAT Watch live

The Thai Public Broadcasting Service (Thai: องค์การกระจายเสียงและแพร่ภาพสาธารณะแห่งประเทศไทย; rtgsOngkan Krachai Siang Lae Phrae Phap Satharana Haeng Prathet Thai), or TPBS (Thai: ส.ส.ท.), is a public broadcasting service in Thailand. It was established by the Thai Public Broadcasting Service Act, BE 2551 (2008), which came into force on 15 January 2008. Under this act, TPBS holds the status of state agency with legal personality, but is not a government agency or state enterprise.

TPBS operates Thai PBS (ไทยพีบีเอส), which was formerly known as iTV, TITV and TV Thai television station, respectively. Thai PBS is a public television station broadcasting in UHF Channel 29. The station broadcasts on a frequency formerly held by the privately run channel, iTV. Thai PBS tested its broadcasting on a temporary frequency appropriated by Television of Thailand (TVT or TV 11 Thailand) at TVT New Phetchaburi Road Broadcasting Station (presently National News Bureau of Thailand headquarters) from 15-31 January 2008, and it started airing its programs on 1 February 2008.

Contents

  • History 1
    • The iTV years 1.1
    • iTV becomes TITV 1.2
    • Creation of Thai PBS 1.3
    • Broadcasting commences 1.4
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4

History

The iTV years

Discussion of a public television station in Thailand began in the aftermath of the "Bloody May" crackdown on anti-government protests in 1992, in which the need was expressed for a TV station that would broadcast news and information free from state intervention. The resulting public debate give rise to iTV, a privately-owned channel which started broadcasting in 1995 under a 30-year state concession. According to the covenant, iTV had to include news and information no less than 70% of its total airtime. This condition made it difficult for iTV to make a profit. Soon after the 1997 economic crisis in which Thailand was hard hit, iTV underwent massive debt restructuring. Nation Multimedia Group, a major news and publishing company and shareholder, pulled out and was replaced by Shin Corporation, a telecommunications conglomerate owned by the family of Thaksin Shinawatra, who was elected prime minister in 2001.

Under Shin Corporation, iTV was granted permission by an arbitration panel to increase the amount of entertainment programming and pay a significantly reduced amount of annual licensing fee in 2004. The case was contested in Thailand's Central Administrative Court, but iTV restructured its programming to include more entertainment and less news. This move was criticized as an act contrary to its original mandate.[1] iTV was also harshly criticized for its biased coverage in favor of the Thaksin government, particularly when the government encountered fierce public scrutiny surrounding the sale of Shin Corporation to Temasek Holdings and its aftermath which eventually led to the 2006 Thai coup d'état.[2]

iTV becomes TITV

In June 2006, the Administrative Court ruled that iTV's move to change its programming structure violated conditions stated in the covenant and ruled that iTV pay fines and concession fees illegitimately lessened by the arbitration panel. Penalties totalled 94 billion baht.[3] The ruling nearly bankrupted iTV. The concession was later repealed and iTV was returned to state possession during the Surayud administration, which renamed the station TITV, but continued programming provided by the former iTV.

Creation of Thai PBS

The Surayud administration formed a task force headed by

  • Official website (Thai)
  • Public Relations Department (Thai)

External links

  1. ^
  2. ^
  3. ^
  4. ^ a b Public Broadcasting Service Act (Thai)
  5. ^ a b Thailand replaces programmes on private TV channel, Agence France-Presse, January 14, 2008; retrieved via Google News 2008-01-25
  6. ^ a b Public TV channel launched, Bangkok Post, January 15, 2008; retrieved from cache 2008-01-25
  7. ^ Rocky start for TITV, The Nation (Thailand), January 15, 2008; retrieved 2008-01-25
  8. ^ a b TPBS news to air on Feb 15, The Nation (Thailand), January 25, 2008; retrieved 2008-01-25
  9. ^ Internews Media Leadership Awards 2009, Internews, retrieved 2009-09-21

References

See also

Most of the production staff for TPBS has come from the ranks of former iTV/TITV crew. The status of around 300 for iTV/TITV journalists has been uncertain.[8] Managing Director of Thai PBS is Thepchai Yong, a former editor of The Nation newspaper and News Director of iTV who in 2009 was awarded a Media Leadership Award by the US-based international media development NGO Internews.[9]

New programming by TPBS commenced on 1 February 2008, consisting of documentaries and children's programs, commissioned by the Public Relations Department. Broadcast hours were originally from 16:30 to 23:00 daily, later 11:30 to 23:00, and later 05:00 to midnight, with five to six hours of news programs.[8]

Broadcasting commences

All of TITV's old programming was pulled from the air and, during a two-week interim period, programming was provided by the Public Relations Department's Television of Thailand, and mainly consisted of tributes to Princess Galyani Vadhana, who had died on 2 January 2008.[6][7]

The creation of Thai PBS was controversial, because it displaced the privately run iTV.[5][6] The announcement that iTV was to be shut down and replaced by the commercial-free TPBS in accordance with the Public Broadcasting Service Act was made with no prior announcement. Approximately 800 employees of the former TITV were uncertain of their jobs.[5]

would also help guarantee accountability and the quality of programs that reflects viewer preferences. viewers committee The required establishment of a[4]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.